مجله خبری معماری - شهرسازی

رسانه تخصصی اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مجله خبری معماری - شهرسازی

رسانه تخصصی اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

از این پس این رسانه با نام "پایگاه خبری شهر نیوز" در آدرس http://shahrnewsiran.ir در دسترس می باشد.




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    ۳۱۹ مطلب در دی ۱۳۹۶ ثبت شده است

    حضور محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در خبرگزاری ایسنا

    معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از دو سال است که درباره توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی تاکید می‌شود، اما همگرایی در این خصوص وجود ندارد.

    به گزارش ایسنا، محمد سعید ایزدی در همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، اظهار کرد: بیش از دو سال است که راجع به موضوع TOD بحث و گفت‌وگو می‌شود. از ابتدای دولت یازدهم دکتر آخوندی اصرار داشتند تمرکز اصلی سیاست‌ها را به بحث ارتقاء سبک زندگی و نیز ارتقاء حمل و نقل در توسعه شهری بگذاریم.

    وی دو موضوع بازآفرینی شهری و بحث حمل و نقل را دو رویکرد بر مبنای این سیاست عنوان و تاکید کرد: تمرکز بیش از حد اتومبیل شخصی باعث شده که زمان زیادی از وقت شهروندان هدر برود، این در حالی است که با وجود تلاش‌های دو سال اخیر هنوز همگرایی و اتفاق نظری در خصوص توسعه مبتنی بر حمل و نقل ایجاد نشده است.

    معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی "واکینگ اسکور" را یکی از شاخص‌های رایج در شهرهای جهان دانست و گفت: این شاخص بدان معناست که ساختمان‌های ما چقدر به مزیت‌های عمومی دسترسی دارند. در این فرآیند دستیابی به حمل و نقل ایمن، سهل و ارزان در دستور کار اصلی است.

    ایزدی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در دهه‌های گذشته پیدا کردن نسخه‌های واحد و بهره‌برداری از نسخه‌های رایج دنیا برای شهرهای خودمان است و بیم آن داریم که از این سیاست استفاده نشود. مهم است که بدانید تهران با تمام شهرهای کشور متفاوت است، لذا نظام برنامه‌ریزی در این شهر ایجاب می‌کند که به سمت توسعه شهری متناسب با ویژگی‌های این کلانشهر برویم.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۶ ، ۲۲:۳۶
    معاون حمل و نقل شهرداری تهران گفت: مهمترین اشکال شهرسازی ما این است که خودرو محور است در حالی که باید هر چهار مود پیاده، دوچرخه، حمل و نقل عمومی و خودروی شخصی را با یکدیگر توسعه دهیم.

    به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحسن پورسیدآقایی در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی گفت: باید تفکر خود را نسبت به TOD (توسعه بر مبنای حمل و نقل همگانی) عوض کنیم، اصلی ترین مشکل تهران در حال حاضر آلودگی هوا و ترافیک است که علت آن خودرومحور بودن شهرسازی ماست. این مشکل قبلا هم در همه دنیا بود و برای حل آن دنبال توسعه مترو رفتند به همین دلیل است که در دنیا صد سال از عمر مترو می گذرد اما ترافیک و آلودگی را نتوانستند با ساخت مترو حل کنند؛ تهران هم این گونه است. زمانی که در تهران مترو نداشتیم، ترافیک کمتری وجود داشت.

    وی با بیان اینکه امروز سهم خودروی سواری در شهر بسیار بیشتر از حمل و نقل عمومی است، ادامه داد: علت اصلی این بود که ما هر چقدر حمل و نقل عمومی را توسعه می دادیم می دیدیم که از سوی دیگر شهر را برای خودروها می سازیم، بنابراین هر چقدر هم بی آر تی و مترو را توسعه دهیم، از آنجایی که شهر خودرومحور است، تاثیری در ترافیک و آلودگی هوا ندارد.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: TOD اساسا به همین منظور مطرح شد تا این موضوع را حل کند، چون با توسعه حمل و نقل عمومی، معضل ترافیک حل نشد؛ بنابراین توسعه شهر باید بر مبنای TOD باشد و همه چیز را به نفع عابران و به ضرر خودروها تغییر دهیم.

    وی ادامه داد: باید انواع مودهای حمل و نقل را ایجاد کنیم که شامل پیاده- حمل و نقل عمومی- پیاده باشد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۶ ، ۲۲:۳۴

      وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: پلاسکو به عنوان ساختمانی که نماد زندگی مدرن در ایران بود نشان داد که بحران زندگی مدرن در ایران وجود دارد، پلاسکو نماد زندگی مدرن بیش از ۵۰ سال دوام نیاورد و فرو ریخت که به دلیل اهمیت موضوع نباید آن را به یک حادثه تقلیل دهیم زیرا فروریختن پلاسکو نشانه بحران‌های جدی در دوران مدرن است. 

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز ۳۰ دی ماه در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان حادثه سانچی و همچنین پلاسکو، از حضور در جمع دست‌اندرکاران شهرسازی و حمل و نقل اظهار خردسندی کرد و مبنای صحبت‌های خود را تغییر نگرش بنیادین عنوان کرد. 

    سخنرانی

    وی ادامه داد: همه صحبت‌هایی که امروز مطرح شد نشان می‌دهد که زندگی مدرن در ایران با بحران مواجه شده است بدین معنا اساسا زندگی مدرن نه تنها از جنبه شهرسازی بلکه از جنبه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی دچار بحران است لذا در این زمینه نیاز به تغییرات بنیادین و سیاستگذاری‌های جدید داریم. 

    وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سیاستگذاری بدین معناست که چیزی را ازدست بدهیم و چیزی را بدست آوریم و اینکه فکر کنیم همه چیز را با هم داشته باشیم امکان‌پذیر نیست خاطر نشان کرد: پلاسکو به عنوان ساختمانی که نماد زندگی مدرن در ایران بود نشان داد که بحران زندگی مدرن در ایران وجود دارد، پلاسکو نماد زندگی مدرن بیش از ۵۰ سال دوام نیاورد و فرو ریخت که به دلیل اهمیت موضوع نباید آن را به یک حادثه تقلیل دهیم زیرا فروریختن پلاسکو نشانه بحران‌های جدی در دوران مدرن است. 

    عضو کابینه دولت دوازدهم تاکید کرد: بحران زندگی مدرن نه فقط در ایران بلکه در افغانستان و سوریه نیز مشاهده می‌شود و نشان می‌دهد چگونه زندگی مدرن تبدیل به جنگ و تخریب شده است. 

    سیاستگذار ارشد راه و شهرسازی کشور تصریح کرد: در حوزه شهری با ۲ بحران عمده قابلیت زندگی و بحران حرکت و جابه‌جایی رو به رو هستیم، شاهدیم که هزاران میلیارد تومان برای شهرها در طی سالیان هزینه شده است اما نهایتا شهرها قابلیت زندگی را ندارند و هر روز با انواع گرفتاری‌های مختلف مواجهند بنابریان یک جای کار ایراد اساسی دارد که باید در صدد حل آن با اجماع ملی برآییم. 

    وی  ادامه داد: حرکت و جابه‌جایی در شهر و از حومه به شهر با معضلات جدی روبروست و ترافیک‌های طولانی مدت سبب خشونت شهروندان شده است و همه اینها می‌گوید که باید اتفاقاتی ورای اتفاقات روی داده به وقوع بپیوندد. 

    نیازمند تغییر نگرش در بین مسئولان هستیم

    آخوندی یادٖآور شد: اخیرا مهندس تقی‌زاده مطرح کرد که تجربه ۱۰، ۱۵ ساله اخیر در ساخت آزادراه‌ها مسئله ترافیک را حل نکرد به همین دلیل نیازمند تغییر نگرش هستیم و همین موضوع موجب شد که اکثر رسانه‌ها آن را به تمسخر بگیرند.

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از جاهایی که مطلب مهندس تقی‌زاده را به تمسخر گرفت صدا و سیما بود در حالی که موضوع مطرح شده توسط وی موضوعی است که تمام اندیشمندان جهان در مورد آن به اجماع رسیده‌اند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۶ ، ۲۲:۲۶

    تهران-ایرنا- معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران گفت:از امروز مجوزهای لازم برای تشکیل کارگاه و حصارکشی را به بنیاد مستضعفان داده و در صورتی که مقدمات انجام شود شهرداری، صدور مجوز ساخت و ساز پلاسکو را در اولویت کار خود قرار داده است.

    به گزارش ایرنا از مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، مهدی حجت گفت: متاسفانه، از صحبت های روز گذشته رییس بنیاد مستضعفان برداشت نادرستی شده است.
    معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با اشاره به سخنان روز گذشته رئیس بنیاد مستضعفان و بازتاب آن در رسانه ها مبنی بر ساخت پلاسکو در 13 طبقه و عدم صدور مجوز از سوی شهرداری خاطرنشان کرد: مشکلی برای ارائه مجوز به ساختمان جدید پلاسکو نداریم.
    وی گفت: بر اساس جلسات برگزار شده با بنیاد مستضعفان به عنوان مالک ساختمان مقرر شد ساختمانی حدود 10 طبقه جای پلاسکو ساخته شود.
    حجت افزود: از ابتدا اعلام شد که 5 طبقه زیرزمین به عنوان پارکینگ و بین 9 تا 10 طبقه روی زمین ساخته می شود.
    معاون شهردار تهران اظهار کرد: صحبت های روز گذشته رئیس بنیاد مستضعفان نیز موید این نکته است که پلاسکوی جدید در 5 طبقه زیر زمین و 8 طبقه روی زمین بنا می شود.
    وی با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی برای ارائه مجوز ساختمان پلاسکو از سوی شهرداری وجود ندارد، تصریح کرد: آن گونه که رئیس بنیاد مستضعفان اعلام کرده مجوز احداث این ساختمان داده نشده است و شهرداری با بنیاد در کمال هماهنگی قرار دارد و آمادگی لازم برای شروع پروژه فراهم است.
    حجت در توضیح اینکه چرا مجوز ساختن پلاسکو داده نشده است، عنوان کرد: به دلیل اینکه شهرداری اجازه ساخت و ساز در محدوده را بدهد باید کارهای مقدماتی انجام شود؛ بدین معنا که بنیاد در ابتدا باید حصارکشی و تجهیز کارگاه کند و در مرحله بعد اسناد ملک توسط شهرداری بررسی شود.
    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پاسخ به اینکه چرا براساس اظهارات پیشین کلنگ ساختمان پلاسکو در سالگرد این واقعه به زمین نخورد، تاکید کرد: تصور بنیاد مستضعفان این است کلنگ زنی این ساختمان شکل جشن دارد و آتش نشان ها هم در تاریخ مذکور ختم عزیزانشان را برگزار می کنند؛ از آن جا که تقارن این دو موضوع با یکدیگر مناسب نیست، بنیاد مستضعفان تصمیم گرفت تا در دهه فجر همزمان با ایام جشن و شادی کلنگ پلاسکو را به زمین بزند.
    براساس آخرین توافقات صورت گرفته ساختمان پلاسکو در 13 طبقه شامل 5 طبقه زیر زمین، 1 طبقه همکف و 7 طبقه روی زمین احداث می شود.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۶ ، ۲۱:۵۸

      ایزدی از روند تدوین راهنمای سند توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در شورایعالی معماری و شهرسازی خبر داد و گفت: با اشاره به اینکه باید در تعاریف توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل تفاوت شهرها و ویژگی‌های آن‌ها مورد توجه قرار گیرد، انتظار داریم،‌ اجرای سیاست TOD به ارتقا کیفیت زندگی در شهرها سبب شود.

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارتخانه امروز ۳۰ دی ماه در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی گفت: از ابتدای دولت یازدهم وزیر راه و شهرسازی بر ارتقا کیفیت زندگی تأکید داشتند همچنین بحث شهرسازی ریل پایه در طول دولت یازدهم دنبال شد؛ که دو موضوع مهم بازآفرینی شهری و توسعه حمل‌ونقل همگانی در بخش‌هایی در مباحث نظری و اجرایی محقق شد.

    ایزدی

    ایزدی ادامه داد: هم‌اکنون تمامی شهرها در موضوع حمل‌ونقل همگانی با مسائل جدی مواجه هستند و استفاده بیش‌ازحد خودروهای شخصی افزایش یافته است. در حالی‌که تأکید برخی سیاست‌گذاران مبتنی بر استفاده از حمل‌ونقل همگانی و توسعه و گسترش آن است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از ویژگی‌های ارتقا کیفیت زندگی را حمل‌ونقل ایمن و ارزان عنوان کرد و گفت: در دنیا یکی از شاخص‌های رایج walking store «پیاده محوری» است که باید در ایران نیز این مهم موردتوجه سیاست‌گذران قرار بگیرد.

    وی در  ادامه  در خصوص دسترسی ساختمان ها به حمل و نقل عمومی اظهارداشت: باید مشخص شود که چه میزان از ساختمان‌های موجود در شهرها به مراکز حمل‌ونقل عمومی دسترسی دارند و این فراهم نمی‌شود مگر آنکه نظام مدیریت یکپارچه حمل‌ونقل محقق شود.

    ایزدی همچنین خاطرنشان کرد: سیاست TOD تلاش برای همگام‌سازی، توأم سازی ایمن، سهل و ارزان‌سازی حمل‌ونقل یا فعالیت‌های اشتغال، کار و توزیع آن دارد. باید تلاش کنیم توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل را از تمام جنبه‌های شهرسازی و همچنین حمل‌ونقل محقق کنیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به نظر می‌رسد با وجود اینکه بیش از دو سال از طرح موضوع توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی می‌گذرد، همگرایی مناسب نسبت به موضوع وجود ندارد، به همین دلیل باید تلاش کرد تا فعالیت‌های مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی در حد اکثر ظرفیت خود تعریف و شناسایی شود.

    وی همچنین با تأکید بر اینکه در تعاریف بین‌المللی از TOD به‌عنوان استراتژی نام‌برده می‌شود گفت: در تمام دنیا تلاش می‌شود تا حمل‌ونقل عمومی یکپارچه گسترش یابد.

    این مقام مسئول یکی از مشکلات موجود را بهره‌گیری نامناسب از تجارب دنیا در موضوع توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی عنوان کرد و گفت: امیدوارم اجرای این سیاست با دقت هرچه‌ تمام‌تر انجام شود.

    ایزدی همچنین با اشاره به اینکه باید در تعاریف توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل تفاوت شهرها و ویژگی‌های آن‌ها مورد توجه قرار گیرد گفت: انتظار داریم،‌اجرای سیاست فوق به ارتقا کیفیت زندگی در شهرها شود.

    وی در پایان با اشاره به تصویب مصوبه با موضوع حمل‌ونقل همگانی در شورای عالی گفت: راهنمای سند توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در شورایعالی شهرسازی در حال تدوین است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۶ ، ۲۱:۵۵
    صما- اخیرا متن لایحه قانون نظام مهندسی در حالی منتشر و از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در معرض نظرسنجی صاحب نظران، کارشناسان و جامعه مهندسی گذاشته شده که با انتقادات زیادی از سوی مسئولان نظام مهندسی مواجه شده است.

    لایحه به معنی تعویض قانون است، نه اصلاح آن/ تبعات منفی تفکیک نظام مهندسی به سه سازمان/ موارد مغایرت لایحه با آیین‌نامه کنترل ساختمانبر اساس اظهارات مسئولان نظام مهندسی، یکی از مهمترین ایرادات وارد بر لایحه قانون نظام مهندسی این است که سازمان نظام مهندسی ساختمان به سه بخش معماری، مهندسی و تاسیسات تبدیل شده است. بر این اساس، تصویب و اجرایی شدن این لایحه، هستی سازمان‌های نظام مهندسی را از هم می‌پاشد.

    شکل ساختاری لایحه قانون روشن و شفاف نیست

    در همین راستا رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان با بیان اینکه شکل نوشتن این لایحه اصلا مشابه نوشتن قانون نیست گفت: به طور کلی روندی که این لایحه در خود دارد، چندان مشابه با قوانین معلوم و مرسوم جاری کشور نیست.

    مهدی رضایی در گفت ‌و ‌گو با «صما» ادامه داد: در ثانی آنچه که به عنوان راه‌حل مشکلات فعلی پیشنهاد داده‌اند، نه با مشکلات تناسب دارد و نه راه‌حل معقول و مناسبی به نظر می‌رسد. بنابراین درمجموع برداشت مثبتی از آن ندارم.

    وی درخصوص مشکلات شکلی این لایحه توضیح داد: قوانین معمولا باید به صورت مشخص و معلوم از نظر مرجع انجام و روال کار تفکیک شوند. آنچه در این پیش‌ نویس لایحه پیشنهادی مشخص است، تعدد مراجع تصمیم‌گیری و تعدد مراجع اجرایی و گنگ بودن بعضی از بخش‌های آن است.

    رضایی با بیان اینکه شکل ساختاری و نوشتاری لایحه مثل بقیه قوانین چندان روشن نیست، ادامه داد: یعنی این لایحه تفاوت بسیار فاحشی نسبت به آنچه که در حال حاضر اجرا می‌شود دارد و شکل نوشتاری به واسطه همین تعدد، به شکل خاصی درآمده که چندان واضح و مشخص نیست.

    وی همچنین در پاسخ به اینکه تصویب و اجرای این لایحه چه تاثیراتی بر سازمان نظام مهندسی دارد، اظهار داشت: در حال حاضر نظر وزارت راه و شهرسازی بر این است که سازمان نظام مهندسی که مجموعه‌های مهندسی کشور را تحت پوشش خود دارد، با مشکل مواجه است.

    رضایی ادامه داد: بنابراین این وزارتخانه برای حل این مسئله، در لایحه پیشنهادی درصدد این برآمده که سازمان نظام مهندسی را به سه سازمان تبدیل ‌کند که این موضوع قابل قبول نیست.

    رییس نظام مهندسی استان هرمزگان تاکید کرد: موضوع دیگری که مسئله‌ساز است این است که می‌خواهند به نام حمایت از مردم، مردم را به سمت نهاد و مجموعه‌ای دیگر سوق ‌دهند که تاکنون این کار را برای مردم انجام نداده و خود آن هم واجد مشکلات بسیار دیگری است که تا به امروز نتوانسته‌اند راه‌حلی برای آن مشکلات پیدا کنند.

    رضایی با طرح این سوال که نهادی که در مقطع فعلی خود با مشکل مواجه است، چگونه می‌تواند مشکلات مجموعه دیگر را حل کند، یادآور شد: منطقی به نظر نمی‌رسد که بتوانیم با تفکیک سازمان نظام مهندسی به سه سازمان و در عین حال اطلاق برچسب غیرفنی بودن به این سازمان و انتقال تمام موارد به یک سازمان و تشکیلات دیگری که خود دارای مشکلات و مسائل بسیاری است، این قضیه را حل کنیم.

    لایحه به معنی تعویض قانون است

    همچنین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان چهار محال و بختیاری با انتقاد از اینکه لایحه اصلاح قانون، کل ساختار نظام مهندسی را دگرکون می‌کند، گفت: وقتی سازمان به سه بخش تقسیم شود، یک‌سری از استان‌ها مثل استان ما اصلا نمی‌توانند سازمان داشته باشند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۶ ، ۲۱:۵۴

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی ضمن تاکید بر رعایت اصول توسعه متوازن در توسعه و عمران شهری، گفت: متاسفانه توسعه نامتوازن در استان هرمزگان با وجود کارکردهای ملی این استان، موجب کاهش کیفیت زندگی در آن شده است.

    رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی

    به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، محمد شکرچی‌زاده بعد از ظهر امروز در نشستی در رابطه با اجرای طرح بازآفرینی پایداری شهری هرمزگان، اظهار داشت: باید ساختمان ها را با رویکرد حفظ هویت معماری اسلامی توسعه دهیم و از حیث سازه ای و پایایی ساختمان، در برابر حوادثی مانند زلزله ، مقاوم باشد.

    وی ادامه داد: این امر موجب شد تا تدوین برنامه اقدام مشترک بازآفرینی شهری جهت ساماندهی فضاهای شهری بندرعباس آغاز شود.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه دستورالعمل هایی را برای مقاوم سازی در برابر حوادثی مانند زلزله آماده کرده‌ایم، تاکید کرد: فعالیت جدی را در بحث بازآفرینی شهری و مخاطرات طبیعی آغاز کردیم و برای بافت ها و بناهای تاریخی مسئله زلزله را مورد توجه قرار دادیم.

    شکرچی‌زاده خاطرنشان کرد: در شهرهای بندری کشور به خصوص در بندرعباس با افت کیفیت زندگی مواجه هستیم که اجرای طرح اقدام مشترک بازآفرینی به بهبود این وضعیت کمک می‌کند.

    این مقام مسئول تصریح کرد: استان هرمزگان نقش مهمی در اقتصاد ملی دارد اما توسعه‌های نامتوازن در این استان موجب کاهش کیفیت زندگی در آن شده است.

    به گزارش تسنیم، توسعه نامتوازن در استان هرمزگان موجب مهاجرت بسیاری از روستائیان و شهروندان دیگر شهرهای استان به بندرعباس مرکز استان شده است و از همین رو اجرای طرح بازآفرینی و تلاش برای توسعه متوازن این مرکز مهم و استراتژیک از اهمیت بالایی برخوردار است.

    طبق اعلام مسئولان اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان، توسعه متوازن در 9 شهر هرمزگان کلید خورده تا از این طریق جمعیت حاشیه نشین در شهرها کاهش و روند خدمات رسانی افزایش یابد.

    به گفته این مسئولان حدود 500هکتار زمین نیز به همین منظور در این شهرها به منظور واگذاری به مردم واگذار و یا در دست واگذاری است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۶ ، ۲۱:۵۰

     

     به گزارش ریواس جنوب نوذر امامی در گفتگو با ایسنا گفت: اجبار مالکان در گرفتن مجری ذی‌صلاح برای احداث ساختمان‌های بالای ۲ هزار مترمربع، بار دیگر از سوی دیوان عدالت اداری برداشته شد.

    پیش از این دیوان عدالت اداری با صدوری یک رای، الزام داشتن مجری ذی‌صلاح را برای احداث ساختمان حذف کرده بود اما در استان فارس با تشکیل یک کمیته‌ی ۴ نفره به ریاست معاونت عمرانی استانداری و با حضور نمایندگانی از شهرداری شیراز، راه و شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان استان فارس، برای ساختمان‌های به متراژ بیش از ۲ هزار مترمربع احیاء شده بود.

    بر اساس اعلام امامی، امروز بر اساس رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بار دیگر اجبار برای گرفتن مجری ذیصلاح برداشته شده است.

    امامی معتقد است که با الزام به مجری ذی‌صلاح، مردم و مالکانی که قصد ساخت و ساز داشتند مجبور بودند که هزینه‌ای را برای مجری ذی‌صلاح پرداخت کنند که هزینه‌ی تحمیل شده در این مبحث ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه کل ساختمان‌سازی بود.

    عضو هیئت رییسه شورای اسلامی شهر شیراز گفت: این اقدام دیوان عدالت اداری قطعا خوشحالی مالکان و انبوه‌سازان را به‌دنبال خواهد داشت زیرا هزینه‌ی زیادی از دوش آنان برداشته می‌شود.

    امامی در پاسخ به این سئوال که آیا این اقدام به کاهش کیفیت ساختمان‌سازی منجر نمی‌شود؟ تصریح کرد: پروژه‌های ساختمان‌سازی براساس متراژ، نوع سازه و … دارای مهندس ناظر در بخش‌های مختلف سازه،‌ تاسیسات و … است و حضور مهندس ناظر از سوی شهرداری و دیگر دستگاه‌های نظارتی، قطعا باعث خواهد شد تمام مسائل فنی مد نظر قرار گرفته و رعایت شود.

    امامی تاکید دارد که اجبار برای گرفتن مجریان ذی‌صلاح تحمیل هزینه‌ای اضافه به مردم محسوب می‌شد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۶ ، ۲۱:۴۹

    پلاسکو تنها یک ساختمان خراب نیست بلکه بیشتر بیان‌کننده یک ساختار خراب است. از بلندترین ساختمان خاورمیانه در سال 41 تا فرو ریختن فاجعه‌بار آن در سال 95 و حتی تا امروز، نمادی از نواقص ساختاری است که همچنان باقی است.

    پلاسکو در زمان ساخته شدن قواعد شهر و شهر‌سازی را رعایت نکرد و صد درصد مساحت 4 هزار و 300 متری زمین را زیر ساخت برد و تا ارتفاع 42 متری بالا رفت و 29 هزار متر زیربنا داشت که هیچ مناسبتی با مجموعه مقررات و مقتضیات و محیط پیرامونی نداشت و تنها ساختمان شهر بود که از چهار سو پنجره داشت و حریم و ساختمان‌های اطراف را ندیده می‌گرفت و در طول سالیان هم کسی خود را موظف به بازسازی و تعمیر آن ندانست.
    پلاسکو در قلب یکی از نقاط تاریخی فرهنگی و پرجمعیت تهران قرار گرفته است. همسایگان او چند بنای ارزشمند فرهنگی هستند. از جمله مسجد هدایت با سردر زیبای آن که پیش‌ترها تکیه رضا قلی‌خان هدایت‌الله باشی و آرامگاه خانوادگی آنها بود و بعدها پایگاه مبارزاتی آیت‌الله طالقانی شد. در ضلع شرقی مسجد کوچه‌ای بن‌بست قرار دارد، در انتهای آن سینمایی در سال‌های پیش از انقلاب دایر بود که فیلم‌های سطح پایین نمایش می‌داد.
    این همجواری طبع یک نفر خوش ذوق را تشویق کرده بود تا این بیت را بر تابلوی دیوار بیرونی مسجد بیاویزد «متاع کفر و دین بی‌مشتری نیست/ گروهی این گروهی آن پسندند.»

    از دیگر بناهای فاخر کلیسای ژاندارک با معماری منحصر به فرد معمار فرانسوی آندره ژولی است که در اختیار خواهران راهبه قرار دارد، مدرسه هدایت (ژاندارک) نیز که می‌گویند با توجه به تجربه جنگ جهانی آنچنان مقاوم ساخته شده تا برای مقاومت در برابر بمباران‌های هوایی تاب‌آور باشد و در عین حال سبک است، بنای سقف‌ها نیز آجر چینی ایرانی است، در بازدیدی که در تهرانگردی از این مدرسه داشتم، پلاک سربی اموال کتابخانه سال 1312 را نشان می‌داد، جبهه شمالی ساختمان مدرسه هدایت پر از درختان سرو و کاج بود و یکی از فارغ‌التحصیلان مدرسه در اوایل دهه 80 می‌گفت به قدری طوطی، مرغ مینا و سایر پرندگان در اینجا زیاد بود که یکی از راه‌های درآمد مستخدم مدرسه، شکار پرندگان و فروش آنها بود.
    او می‌گفت بالای نماز خانه مدرسه که از سمت کوچه ژاندارک و بالای در ورودی است، قفسی بزرگ گذاشته بودند و پرندگان در آن گرفتار می‌شدند. از معلمان شاخص این مدرسه داریوش فروهر بود که تا چند سال پیش محل تدریس او را با نام نگه می‌داشتند. در آن سو مجموعه مشیرالدوله پیرنیا، صدراعظم و مؤلف کتاب گرانقدر «ایران باستان» را داریم که هنوز به‌ عنوان کتاب مرجع مورد توجه است.

    خانه پیرنیا علاوه بر معماری بی‌نظیر، محل تدوین پیش‌نویس قانون اساسی مشروطیت بوده است. آن بنا نسبت به خانه صدراعظم خیلی بی‌ارائه و کم تزئین بود و یکی از آثارشاخص دوره انتقال است که شکل بیرونی و اندرونی و حریم‌ها را در فضای کوشک مانندی رعایت کرده است. مشیرالدوله آنجا را وقف امور پزشکی کرد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۶ ، ۲۱:۴۶

    وب سایت ترجمان: طی دهه‌ها، پژوهشگران با ماهیت دروغ دست‌وپنجه نرم کرده‌اند: چگونه به وجود می‌آید؟ چه تأثیری بر مغزمان می‌گذارد؟ آیا می‌توانیم با آن مبارزه کنیم؟

     
    پاسخ این سؤالات چندان امیدوارکننده نیست. مبارزه با دروغ‌ها طاقت‌فرساست. دروغ‌ها اثراتی مخرب دارند و شاید بدتر از همه اینکه اگر محتوایشان در تلقی مردم از خودشان به‌خوبی طنین‌انداز شود، اصلاح آن‌ها تقریباً غیرممکن خواهد بود.
    وقتی یک دروغ به مغزتان می‌رسد، چه اتفاقی می‌افتد؟ مدلی را که حالا معیار محسوب می‌شود اولین بار روان‌شناس دانشگاه هاروارد، دنیل گیلبرت، بیش از ۲۰ سال پیش ارائه کرد. گیلبرت استدلال می‌کند که افراد دنیا را در دو گام می‌بینند.
     
     حقیقت را دوست داریم، اما دروغ را بیشتر
     
    ابتدا لحظه‌ای کوتاه، دروغ را به عنوان حقیقت می‌پذیریم؛ به منظور درک چیزی، اول باید آن را قبول کنیم. مثلاً اگر کسی (فرضاً) به ما بگوید در شمارش آرای ریاست جمهوری در ویرجینیا تقلب شده، باید لحظه‌ای بپذیریم که این تقلب واقعاً اتفاق افتاده است. آن وقت است که گام دوم را برمی‌داریم: یا فرایند تصدیق ذهنی را کامل می‌کنیم (بله، تقلب!) یا آن را رد می‌نماییم (چی؟ امکان نداره).
     
    گام اول بخشی طبیعی از تفکر است که خودکار و بدون هیچ‌گونه تلاش صورت می‌گیرد، اما متأسفانه گام دوم می‌تواند به‌آسانی دچار اختلال گردد. گام دوم نیازمند تلاش است: باید به‌طور فعال انتخاب کنیم که هر سخن را بپذیریم یا رد کنیم. در برخی شرایط، این راستی‌آزمایی رخ نمی‌دهد. به گفتۀ گیلبرت، ذهن انسان «وقتی با کمبود زمان، انرژی یا شواهد قاطع روبه‌رو می‌شود، ممکن است نتواند مفاهیمی را که در مرحلۀ دریافت به صورت غیرداوطلبانه پذیرفته رد کند».

    مغز ما به‌خصوص زمانی در مواجهه با دروغ دچار ضعف است که دروغ‌ها نه تکی، بلکه رگباری به گوش ما می‌رسند. وقتی ما با سخنان غلط بمباران می‌شویم، مغزمان چنان به کار واداشته می‌شود که دیگر نمی‌تواند همه چیز را الک کند. این را «بار شناختی»۱ می‌گویند، یعنی زمانی که منابع شناختی محدود ما تحت فشار قرار می‌گیرد. حرف‌ها هر قدر هم غیرعملی باشند، تعداد زیادی از آن‌ها را بگویید و ببینید مردم چقدر خوب برخی از آن‌ها را جذب و باور می‌کنند. بالاخره کار به جایی می‌رسد که بدون اینکه خودمان متوجه شویم، مغزمان دست از تلاش برای فهمیدن اینکه چه چیز درست است برمی‌دارد.
     
     هر نوع تکرار دروغ، حتی برای رد آن، فقط دروغ را تقویت می‌کند.

    تکرار مداوم یک دروغ خاص (نه‌فقط رگباری دَرهم) بالاخره آن را به‌عنوان حقیقت در ذهنمان رقم می‌زند. این اثر را «حقیقت موهوم»۲ می‌نامند که اولین بار در دهۀ ۱۹۷۰ کشف شد و اخیراً با رشد اخبار دروغ نمود یافته است. در اولین نمود این پدیده، گروهی از روان‌شناسان از افراد خواستند تا، سه بار در طی دوره‌ای دوهفته‌ای، یک‌سری سخنان را به‌عنوان درست یا غلط ارزیابی کنند. برخی سخنان فقط یک بار پدیدار شد و برخی دیگر تکرار شد. احتمال اینکه سخنان تکراری، صرف‌نظر از صحت و سقمشان در بار دوم و سوم حقیقت ارزیابی شوند بسیار بیشتر از سخنانی بود که یک بار گفته می‌شد. اگر دروغی خاص را بارها و بارها تکرار کنید، این باور کم‌کم در مغز مردم نفوذ می‌کند.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ دی ۹۶ ، ۲۲:۴۷