مجله خبری معماری - شهرسازی

رسانه تخصصی اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مجله خبری معماری - شهرسازی

رسانه تخصصی اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

از این پس این رسانه با نام "پایگاه خبری شهر نیوز" در آدرس http://shahrnewsiran.ir در دسترس می باشد.




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    ۳۱۳ مطلب در بهمن ۱۳۹۶ ثبت شده است

    روزنامه شرق - غنجه قوامی: او پیوندی قدیمی با پژوهش در حوزه مطالعات زنان دارد، نگاه و روش جدیدی در جامعه‌شناسی روسپیگری داشته و عمر پژوهشی خود را صرف جامعه‌شناسی آسیب‌های اجتماعی کرده‌ است. سعید مدنی که حالا چند ماهی می‌شود از راه دور تبعید، ساکن تهران شده، این‌بار درباره مسئله زنان و امنیت شهری حرف می‌زند.
     
    در مصاحبه زیر او امنیت زنان را مقدمه‌ای بر مشارکت‌ آنها تلقی می‌کند و علت کاهش تعداد زنان در جست‌وجوی کار تحصیل‌کرده را ناامنی در محیط کار می‌داند. او در پایان برای توضیح ناکارآمدی تفکیک جنسیتی در محیط شهری می‌گوید: «این کار توهینی به کل جامعه ایران است».
     
     تفکیک جنسیتی شهری؛ توهین به کل جامعه
     
     
    ‌درباره شهر مردانه و ناامنی فضاهای عمومی برای زنان صحبت‌های زیادی مطرح شده، نظر شما درباره این مبحث چیست؟

    احساس امنیت در فضاهای عمومی یکی از پیش‌‌شرط‌های مهم فعالیت انسان‌ها به‌ویژه زنان است. بنابراین مردان یا زنان برای آنکه در زندگی اجتماعی مشارکت داشته باشند، باید احساس امنیت کنند. متأسفانه مدیریت شهری، خودآگاه یا ناخودآگاه، برای تأمین امنیت شهروندان، اغلب وزن بیشتری برای مردان قائل می‌شود.
     
    شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این وضعیت، حضور جایگاه بالاتر و مؤثرتر مردان در مدیریت شهری با ذهنیت مردسالارانه است. بنابراین داریم درباره شهرهایی با مدیریت مردانه بحث می‌کنیم که کمتر به فکر آن هستند که زنان نیز نیازمند فضاهای عمومی امن برای مشارکت در حیات اجتماعی هستند؛ زیرا تصور می‌کنند زنان باید اوقات زندگی خود را در خانه و آشپزخانه بگذرانند تا از امنیت برخوردار شوند.

    ‌اگر آزار و اذیت‌های خیابانی را موجب ایجاد حس نا‌امنی بدانیم، مصادیق این آزارها چیست؟ برای مثال، قانون‌گذار چه تعریفی باید ارائه کند که تمام مصادیق را دربر بگیرد؟ چگونه می‌توان مرز میان شوخی و تعاملات صمیمانه را با آزار جنسی مشخص کرد؟

    باید توجه داشت احساس امنیت فرایندی روانی-اجتماعی است که صرفا بر افراد تحمیل نمی‌شود، بلکه اکثر افراد جامعه بر اساس نیازها، علایق، خواسته‌ها و توانمندی‌های شخصیتی و روانی خود در ایجاد یا ازبین‌بردن آن سهم دارند. بنابراین بنده زنان را در برابر آزار و اذیت خیابانی منفعل نمی‌دانم. از این گذشته، باید بین احساس امنیت و امنیت واقعی تفاوت قائل شد. احساس امنیت‌نداشتن همیشه محصول اذیت و آزار خیابانی نیست و گاه با آموزه‌های فرهنگی و خانوادگی نیز ارتباط دارد.

    ‌در گزارش‌های پژوهشی، زنان به رفتارهایی مثل توقف اتومبیل و اصرار برای سوارشدن، لمس بدن و تنه‌زدن، اقدام به سرقت کیف و موبایل، شنیدن الفاظ رکیک و متلک، خیره‌شدن و امثال آن اشاره کرده‌اند. در‌هر‌حال، آزارهای خیابانی می‌تواند امنیت اخلاقی- عاطفی، جانی و مالی زنان را تهدید کند.

    برای همه این رفتارها در قوانین و مقررات می‌توان عناوین اتهامی پیدا کرد، مهم آن است که اولا زنان در مواجهه با این رفتارها از خود واکنش نشان دهند و ثانیا نظام قضائی نیز در مواجهه با شکایت زنان واکنش انفعالی یا مردسالارانه نشان ندهد و بدون پیش‌داوری قضاوت کند. برای مثال، در ماده ٦٣٨ قانون مجازات اسلامی آمده: «هرکس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل، به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ٧٤ ضربه شلاق محکوم می‌گردد و درصورتی‌که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نباشد، ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا ٧٤ ضربه شلاق محکوم می‌شود».
    هیچ آدم عاقل و شرافتمندی رفتارهایی را که به‌عنوان مصادیق آزار به آنها اشاره کردم، شایسته تقدیر نمی‌داند، بلکه بی‌تردید آنها را خلاف عفت عمومی ارزیابی می‌کند. بنابراین فقط با استناد به همین قانون، مرتکبان آزار زنان را از لحاظ قانونی می‌توان به حبس و شلاق محکوم کرد؛ اما بنده تاکنون نشنیده‌ام آقایی به دلیل آزار زنان در خیابان یا معابر عمومی زندان برود یا شلاق بخورد. بنابراین مشکل فقط قانون نیست، بلکه بیشتر از آن، اجرای قانون است و البته مهم‌تر از همه اینها کنشگری زنان.

    البته آزارهای خیابانی تنها مبتنی بر جنسیت نیستند.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ بهمن ۹۶ ، ۲۳:۳۹
    وب سایت روزیاتو - فروغ بیداری: اگر دوستدار سفرهای ماجراجویانه هستید و هیجان را دوست دارید، احتمالا از دیدن مکان هایی همچون ایستگاه قطاری که از وسط بازار میوه و سبزیجات عبور می کند، یا ساحلی که هواپیما در آن فرود می آید، خوشتان خواهد آمد.

    در کشورهای مختلف جهان، مسیرهای هوایی، جاده ای، ریلی و دریایی وجود دارد که به نمونه های استاندارد خود تفاوت های بارزی دارند. از این رو آشنایی با آن ها می تواند برای بسیاری از ما جذاب باشد. به همین خاطر، از شما دعوت می کنیم تا ۱۱ نمونه از راه های عجیب دنیا را زیر مشاهده کنید.

    ۱- ریل قطار Maeklong در کشور تایلند

    ۱۱ مسیر بسیار عجیب و هیجان‌انگیز که باید یک‌بار از نزدیک آن‌ها را ببینید

    در نگاه اول همه چیز کاملا عادی به نظر می رسد: در دو طرف یک ریل آهن، دستفروش ها میوه، سبزیجات و مرغ و ماهی رابساط کرده اند و به خرید و فروش خود مشغولند.

    اما با شنیدن صدای قطار، داستان عوض می شود. قطار شهری چندین بار در روز از وسط این بازار عبور کند. هر عبور قطار یک همهمه بزرگ در میان مردم ایجاد می کند تا از روی ریل بیرون رفته و اجازه تردد این وسیله نقلیه را بدهند.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ بهمن ۹۶ ، ۲۳:۳۶

    معمولا به هر شهری که می روید بیشتر خانه ها از یک سبک معماری پیروی کرده اند مخصوصا خانه هایی که در یک دوره زمانی خاص ساخته شده اند. در کشوری مثل هند هم معماری خانه ها تقریبا مشخص است اما در میان ایالت های بی شمار این کشور به شهری عجیب برمی خوریم که شیوه معماری خانه هایش مثل هیچ جای دیگر هند نیست. اگر می خواهیم معماری شهر تیرووانامالای را بیشتر بشناسید در ادامه الی گشت را همراهی کنید.

    خانه های رنگارنگ

    در یکی از ایالت های جنوبی هندی به اسم «تامالی نادو» شهر کوچکی به اسم تیرووانامالای (Tiruvannamalai)  قرار دارد که فقط ۱۴۴ هزار نفر در آن زندگ می کنند. چیزی که این شهر را از شهرای دیگر هند منتفاوت کرده معمایر عجیب خانه هایش است به ط.وری که به هر خانه که نگاه می کنید با رنگ های روشن بی ربط و نامربوط به هم رنگ آمیزی شده و نمای بیرونیث ساختمان هم پر از شکل های هندسی قرینه است.

    چند سال قبل یک عکاس فرانسوی پا به این شهر گذشات و خیلی زود تحنت تاثیر طراحی عجیب بناهایش قرالر گرفت او فهمی دکه معماری خانه های این شهر شباهت زیادی به یک جنبش هنری ایتالیایی و قدیمی به اسم منفیس دارند که یک معماری ایتالیایی به اسم «ساتوساس » در سال ۱۹۸۰ آن ترا ابداع کرده بود. او وجود یک همچین نخانه ها و بناهایی را درشهرهای شلوغ هند یک موهبت می دنسوت برای همین شروع به عکس برداری از این خانه های رنگارنگ زیبا کرد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ بهمن ۹۶ ، ۲۳:۳۲
    نشست

    شب ششم «الفما» با بررسی «نسبت معماری و ادبیات» با سخنرانی دکتر امیرعلی نجومیان در باشگاه اندیشه برگزار شد.

    به گزارش ایسنا، امیرعلی نجومیان در این نشست گفت: وقتی از معماری سخن می‌گوییم از دلالت‌های مختلفی صحبت می‌کنیم که یکی از آن‌ها مفهوم بنا است؛ بنا به مفهوم ساختمان یا مکان ثابتی که در جای مشخصی سکون و پایداری دارد و برای مجموعه‌ای از کارکردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر مفاهیم مهم در معماری، شهر است که بخشی از مطالعات معماری به‌شمار می‌آید. مکان و فضا دو اصطلاح دیگر در معماری است که تفاوت میان آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد و به عبارت دیگر، این دو مفهوم پایه‌ معماری را می‌سازند.

    مکان، جایگاهی است که ماهیت فیزیکی دارد و معمولا دارای پایداری و سکون است و در جای خاصی قرار دارد. مکان واژه‌ای است که بنا را در درون خود دارد. اما اصطلاح فضا کمی‌ پیچیده‌تر و انتزاعی‌تر است. فضا مهم‌ترین مفهومی است که معماری درباره‌ آن سخن می‌گوید و فاصله‌ میان مکان‌ها است. فضاهایی که بین انسان‌ها وجود دارد، نسبت‌های آن‌ها را نشان می‌دهد. فضا میدانی است که در آن حرکت می‌کنیم و همچنین محدودیت ایجاد می‌کند. پس فضا هم محدودکننده است و هم رهایی‌بخش، هم محیط پویایی است و هم میدان خفقان. فضا محیط اجتماعی است و انسان‌ها در آن مناسبات خود را شکل می‌دهند. پس فضا در معماری اهمیت ویژه‌ای دارد و نسبتِ میان بناها، دیوارها و درها را فضا تعریف می‌کند.

    این استاد دانشگاه اظهار کرد: وقتی یک اثر ادبی را می‌خوانیم یا می‌نویسیم، این اثر با شکل‌گیری یک دنیا یا جهان آغاز می‌شود و در نقد ادبی به آن جهان داستانی یا جهان خیالی می‌گوییم. پس ادبیات درون معماری است و بدون معماری وجود خارجی ندارد. فضاسازی بخش اصلی اثر ادبی را شکل می‌دهد، جایی که اتفاقات در آن رخ می‌دهد. کار ادبیات و هنر ملموس کردن امر انتزاعی است و برای تجسم بخشیدن به ایده‌ انتزاعی، باید امر ملموسی ایجاد کرد که همان فضا و مکان است.

    در آثار جویس، شهری به نام دابلین تبدیل به یک شخصیت می‌شود که فقط محل اتفاق افتادن رویدادها نیست، بلکه شخصیت اصلی روایت است که دچار فلج‌شدگی می‌شود و این بنیان استعاری آثار جویس می‌شود. پس فضا، بنا، و شهر می‌توانند در ادبیات شخصیت باشند. کارکرد فضا در ادبیات به صورت نقطه‌ فصل و وصل میان دنیای درون و بیرون است. نمونه‌ خوب آن در آثار پل آستر و آثار صادق هدایت دیده می‌شود که فضای درون و بیرون و تمایز میان این دو به یاری معماری شکل می‌گیرد. ادبیات بدون معماری ممکن نیست، اما آیا معماری بدون ادبیات نیز غیرممکن است؟

    نجومیان در ادامه افزود: برخی از معماران آثار معماری خود را براساس آثار ادبی خلق کرده‌اند. ساختمان‌های زیادی در اروپا ساخته می‌شود که نسخه‌های تقلیدی از داستانها هستند. معماری در ادبیات و ادبیات در معماری جاری است. اگر ادبیات را یک روایت فرض کنیم، معماری بدون روایت معنایی ندارد. هر بنایی نوعی روایت و توالی در خود دارد. وقتی وارد یک ساختمان می‌شویم، ساختمان به ما می‌گوید که از کجا حرکت کنیم. با ورود به یک هال می‌فهمیم که جای ایستادن هست یا باید رد شد.

    به عنوان مثال در دانشگاه‌هایی که در ایران در ۲۰ - ۳۰ سال اخیر ساخته شد، در ورود به ساختمان با راهرو باریکی مواجه می‌شویم که کلاس‌هایی اطراف آن است و این به دانشجو می‌گویدکه زود باید خارج شود. اما در دانشگاه‌های قدیمی‌تر با خروج از کلاس با لابی‌های بزرگی مواجه می‌شویم که روایتش این است که لزومی ندارد دانشجو به سرعت از دانشگاه خارج شود و می‌تواند در لابی وارد مناسبات اجتماعی شود. درواقع معماری معاصر ایران ترسو است، بدین مفهوم که فضاهای داخلی از بیرون ساختمان‌ها قابل مشاهده نیست.

    در ساختمان‌های قدیم بالکن‌هایی برای نشستن و حضور مردم وجود داشتند اما ساختمان‌های امروز با بالکن‌های کوچک و شیشه‌های تاریک ساخته می‌شوند. هر اثر معماری رویدادهای ویژه‌ای را تجویز می‌کند. کلاس‌هایی که به صورت گرد شکل می‌گیرند، روایت متفاوتی با کلاس‌هایی دارند که صندلی‌ها پشت به هم هستند. این روایت و داستان در بنا معنای ویژه‌ای را می‌سازد و اینجاست که نقش ادبیات در معماری بسیار مهم است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ بهمن ۹۶ ، ۲۳:۲۱
    مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین طی مکاتبه با استاندار قزوین از تهیه و تدوین شاخص‌های 19گانه ارتقای کیفیت زیست‌محیطی و حفظ حقوق شهروندی در شهرهای استان خبر داد.

    مسعود حق‌لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: تهیه طرح و برنامه‌ریزی شهری در شهرهای توسعه یافته مبتنی بر شهروندمداری، حاصل یک فرایند مستمر و مداوم در راستای نیل به نیازهای مادی و معنوی و هدف‌های متعالی از اقدامات مهم و ضروری است تا بتواند به نیازهای مادی و جسمانی و معنوی شهروندان پاسخی در خور شأن آن‌ها بدهد.

    وی ادامه داد: شهرهای امروزی نیازمند برنامه‌ها و سیاست‌هایی است که با هم‌افزایی همگان و جاری ساختن اندیشه‌های سازنده در میان شهروندان به وجود می‌آید و در دستیابی به این مهم داشتن برنامه دقیق و جامع برای مدیریت شهری در تحقق اهداف توسعه شهر نقشی بی‌مانند دارد.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در ادامه با اشاره به نقش اجتناب‌ناپذیر مدیریت شهری در توسعه رفاه و آسایش مجموعه شهری خاطرنشان کرد: در راستای ارتقای کیفیت زندگی و تحقق خدمات هفت‌گانه و افزایش کیفیت زیست محیطی، شهرداری تهران با هدف توسعه مبتنی بر شهروندمداری و به دنبال توقف روند شهرفروشی و فسادهای مربوط به ساخت و ساز، اقدام به تهیه برنامه انحراف‌گیری از رشد کالبدی و فیزیکی شهر تهران در سال 97 کرده است.

    حق‌لطفی تصریح کرد: اداره‌کل راه و شهرسازی استان هم با توجه به نقش تأثیرگذار پایتخت بر سایر کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها ضمن انطباق دیدگاه‌های فعلی آن با رویکردهای کلی دولت تدبیر و امید، نسبت به بررسی و تطبیق آن اصول با شرایط شهرهای استان اقدام و در چارچوبی ویژه به منظور ارتقای کیفیت زیست محیطی و حفظ حقوق شهروندی در شهرهای استان، شاخص‌هایی را تهیه کرده است.

    این مسؤول یادآور شد: این شاخص‌ها در 19 بند شامل هدایت ساخت و سازها به سمت ضوابط مصوب طرح جامع و تفصیلی، آسیب‌شناسی طرح‌های مصوب پیشین، آسیب‌شناسی، تهیه و اجرای طرح‌های موضعی و موضوعی در چارچوب طرحهای مصوب، کاهش زمان ارائه خدمات به شهروندان از طریق هوشمندسازی و ارائه خدمات الکترونیکی، تقویت و اجرای برنامه‌های ضد شهرفروشی است.

    دبیر کمیسیون ماده پنج استان قزوین عنوان کرد: از دیگر این شاخص‌ها می‌توان به احیای هسته‌های تاریخی مرکزی شهر از طریق ارتقای کیفیت سکونتی و پیاده‌مداری و غیره، تغییر نظام مالی شهرداری با رهاسازی بودجه شهر از درآمد ناپایدار وابسته به ساخت و ساز، همکاری و هماهنگی با اداره‌کل راه و شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان در راستای نظارت دقیق بر ساخت و ساز( افزایش کیفیت ساخت و ضوابط مصوب مربوطه)، نوسازی بافت فرسوده ضمن نظارت بر کیفیت ساخت، تهیه طرح‌های ویژه در بافت فرسوده با رویکرد گردشگری اشاره کرد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ بهمن ۹۶ ، ۲۲:۵۶
    صما- در اصلاحیه آیین نامه کنترل ساختمان که از سوی وزارت راه و شهرسازی ارائه شده است، تاکید شده که انتخاب ناظران باید بنا به اختیار و دلخواه مالکان انجام گیرد.

    بازی ناظران در دو نقش متفاوت؛ حافظ منفعت عمومی و حامی مالکان/ ابلاغیه جدید، زمینه ساز ایجاد رانت برای مهندسان مشاوربه این صورت که ناظر را مالک انتخاب کند و یک بازرس هم برای کنترل ناظر انتخاب شود. این در حالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان و مسئولان نظام مهندسی، انتخاب ناظر توسط مالک دارای اشکال است، زیرا نظارت به معنای کنترل است و این منطقی نیست نظارت شونده خود ناظر را انتخاب کند. به عبارتی اگر ناظر به درستی انتخاب شود، دیگر نیازی به حضور بازرس برای کنترل عملکرد ناظر وجود ندارد.

    هرچند کارفرمایان و سرمایه گذاران قطعا تمایل دارند که خود حق انتخاب ناظر را داشته باشند و این موضوع مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی در آیین نامه کنترل ساختماناست، اما به عقیده صاحب نظران و دست اندرکاران ساخت و ساز، این رویه درنهایت منجر به افت کیفیت ساختمان ها خواهد شد. چون مقایسه کیفیت ساخت وسازها در پیش از سال 92 که ناظر از سوی مالک انتخاب می شد و اکنون که با سیستم ارجاع انتخاب می شود؛ نشان می دهد که سیستم ارجاع نظارت نتیجه بهتری را در پی داشته است. چرا که در سیستم انتخابی، مالک به دنبال ناظری می رود که با حداقل هزینه نظارت را انجام دهد و ناظر باید تمام و کمال در خدمت و «بله قربان گوی» مالک باشد.

    لزوم جدایی نظام بازرسی از نظام نظارتی در آیین نامه کنترل ساختمان

    در همین رابطه عضو شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور در پاسخ به اینکه انتخاب ناظر توسط مالک چه اثراتی را به همراه دارد گفت: مسئله و مشکل این است که در وضعیت موجود، ناظر ضمن اینکه نقش حفظ منفعت عمومی را بر عهده دارد، در عین حال نقش کمک به مالک را بازی می کند.

    تورج ناییج پور در گفت وگو با «صما» ادامه داد: با این وضعیت موجود هیچ کاری نمی توان انجام داد، مگر اینکه آیین نامه کنترل ساختمان به سمت و سویی برود که نظام بازرسی را از نظام نظارتی جدا کند.

    وی با تاکید بر اینکه این مباحث سطحی است و باید سریعتر آیین نامه کنترل ساختمان را به نتیجه برسانیم اظهار داشت: با این آیین نامه و مقررات موجود وضعیت اصلاح نمی شود و با پیچیدن یک نسخه هم نمی شود مسائل نظام مهندسی کشور را حل کرد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ بهمن ۹۶ ، ۲۲:۴۹
    شهردار تهران سرگردان بین ماندن یا رفتن!
    به رغم آنکه برخی از منابع آگاه در بدنه شهرداری و شورای شهر تهران بر از وجود برخی از اختلافات شهردار تهران با اعضاب  شورای شهر پایتخت می  دهند و به همین دلیل خبر رفتن محمد علی نجفی از شهردار تهران هر چند وقت یک بار در برخی از رسانه ها منتشر می شود، اما گویا اعضای شورای شهر تهران تصمیم گرفته اند تا برای حفظ انسجام خود در مقابل این شایعات از شهردار تهران دفاع کنند.

    به گزارش تیتر شهر: دو ماه بعد از فعالیت رسمی  منتخبان اصلاح طلب شورا و شهرداری تهران خبرهایی از بروز برخی از اختلافات بین نظرات محمد علی نجفی به عنوان شهردار تهران و اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان شهری به بیرون درز پیدا کرد.

    البته این انتقادها در زمان وقوع زلزله نیز در مورد عملکرد شهرداری تهران در زمان وقوع این بحران در شهر تهران از سوی برخی از اعضا شنیده می شد. کما اینکه در زمان بارش برف سنکین تهران نیز بسیاری از اعضا از نحوی خدمات رسانی شهرداری تهران به شهروندان و بهبود وضعیت شهری گلایه های زیادی را به محمد علی نجفی و تیم مدیریتی اش وارد کردند.

    برخی از رسانه ها دلایل افزایش این انتقادات را شکاف بین شهردار و شورای شهر دانستند که هر روز بر عمق این شکاف و اختلاف نظر افزوده می شود به همین دلیل پیش بینی رفتن شهردار تهران از مسند اداره پایتخت قوت بیشتری گرفت.

    این در حالی است که اخیرا برخی از اعضای شورای  شهر تصمیم گرفته اند تا در رسانه های مجازی ای که در دست دارند بار دیگر با حمایت از محمد علی نجفی سعی کنند تا انسجام بین اصلاح طلبان حفظ شود. به گونه ی که رابزنی های پشت پرده اعضای شورا با شخصیت های سیاسی برای اداره شهر تهران را تکذیب کردند.

    در همین رابطه سخنگوی شورای شهر تهران ضمن ارسال توئیتی اعلام کرد که رفتن  نجفی از شهرداری تهران دروغ است.

    علی اعطا در این توئیت خود تاکید کرده؛ «دکتر نجفی شهردار منتخب هر 21 عضو و مورد حمایت شورا است. به عنوان سخنگوی شورا، اخبار منتشره در رابطه با دیدار و گفت‌وگوی اعضای شورا با شخصیت‌های اجرایی و سیاسی با موضوع گزینه جایگزین و هر اقدامی از این دست را از اساس تکذیب می‌کنم.»
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ بهمن ۹۶ ، ۲۲:۴۷
    وقتی مجلس به زمین خواران جایزه می دهد/ آینده اسف بار برای محیط زیست تحت لوای قانون
     
    به گزارش تیتر شهر؛ چندی پیش یکی از خبرگزاری ها اذعان کرد که زمین خواری قانونی شد. این خبر آنچنان شوکه کننده است که نمی توان در برابر آن سکوت کرد. در این خبر آمده بود که مجلس شورای اسلامی در حالی دیروز قانون امکان خریداری زمین‌های تغییر کاربری داده‌شده به نرخ روز را به تصویب رساند که این قانون سودای زمین‌خواری را تقویت می‌کند. 
    بر اساس مصوبه عصر چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، از این پس واگذاری زمین‌هایی که قلع‌و‌قمع آنها امکان‌پذیر نیست، به فرد متخلف امکان‌پذیر می‌شود. 
    این در حالی است که بر اساس قوانین قبلی، واگذاری زمین‌هایی که در آنها تخلف در اجرای طرح‌ها رخ داده بود، به متخلفان ممنوع بود؛ به‌این‌ترتیب، انگیزه هم برای بروز تخلف کاهش می‌یافت. مصوبه دیروز، رسما جایزه‌ای برای متخلفان است.
    در این قانون آمده است که فرد متخلف به شرط پرداخت قیمت روز زمین در مالکیت افراد باقی می‌ماند و درآمد حاصل از آن نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود، اما کارشناسان و مسئولان سازمان جنگلها و مراتع کشور این مصوبه را شاه کلید زمین خواری‌های  آتی و از بین رفتن منابع طبیعی اعلام می‌کنند
     در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی قطعاتی موسوم به ١٠هکتاری در شمال کشور برای تولید غذا به افرادی واگذار شد که امروز بسیاری از این ١٠هکتاری‌ها تبدیل به ویلا شده‌اند. در جریان تلاش برای تصویب قانون حفظ اراضی کشاورزی که در مجلس نهم مسکوت ماند، گروهی تلاش کردند مجوز تغییر کاربری این اراضی را در قالب تصویب قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی بگیرند
    اما امروزه وجود چنین قوانینی به تخلفات زمین خواری دامن می زند این در حالی است که هفده اسفند سال 93 مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی، پدیده زمین‌خواری و کوه‌خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از مسائل رنج‌آور و اسف‌بار محیط زیست ایران معرفی و تأکید کردند: «باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده کننده بی‌هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاه‌ها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم بشدت برخورد شود.»
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ بهمن ۹۶ ، ۲۲:۴۵
    استاندار مازندران از اتصال متروی تهران به این استان خبر داد، موضوعی که می تواند بار ترافیکی جاده هراز و فروزکوه را به شدت کاهش می دهد.

    یک طرح ایده آل برای کاهش ترافیک جاده های تهران – شمال/ مترو زودتر از اتوبان ساخته می شود؟به گزارش تیترشهر: ترافیک جاده های تهران – شمال در روزهای تعطیل انقدر زیاد می شود که پلیس چاره ای جز یکطرفه کردن مسیرها نمی بیند.

    البته چند سالی است که همین شیوه هم جوابگو نیست و به گفته مسئولان پلیس راه، ظرفیت جاده ها نمی تواند این تعداد خودرو را تحمل کند.

    در این میان پروژه اتوبان تهران – شمال نیز حداقل 20 سالی می شود که در دست تکمیل است و حالا حالاها نیز از آن خبری نخواهد بود.

    اتوبانی که سالهاست وعده ساخت آن را داده اند و اکنون مشخص نیست در چه مرحله ای قرار دارد و چه زمانی ساخت آن تمام می شود.

    اما در این میان برخی مسئولان قدیمی و فعلی پیشنهاداتی مطرح کردند. محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران یکی از همین افراد بود که در یکی از آخرین برنامه های تلویزیونی خود گفت: طرحی داشتیم که بتوانیم مترو تهران را به شمال کشور متصل کنیم تا از بار ترافیکی کاسته شود.

    حالا اما این طرح از زبان استاندار مازندران نیز شنیده می شود و گویا به اجرا نزدیک شده است.

    محمد اسلامی، استاندار مازندران گفت: مترو تهران به استان مازندران وصل می شود. در نظر داریم در بخش ریل متروی تهران را به مازندران وصل کنیم که پروژه بزرگی در این بخش محسوب شده و بیش از هشت میلیارد دلار اعتبار نیاز داشته و باید سرمایه گذار جذب کنیم.

    وی افزود: ما در استان مازندران نیازمند تقویت و توسعه زیر ساخت های حمل و نقل مازندران هستیم زیرا این زیر ساخت ها تسریع و تسهیل کننده همه بخشها از جمله گردشگری هستند.

    بدون شک اجرای این طرح می تواند بار ترافیکی در جاده های شمال را کاهش دهد اما نکته اصلی اینجاست که همانگونه که قالیباف مطرح کرد، قطارهای این مترو باید توانایی حمل خودروهای شخصی را داشته باشد تا گردشگران بتوانند در مقصد، به گردش بپردازند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ بهمن ۹۶ ، ۲۲:۴۲

    به گزارش تیتر شهر؛ کلیات بودجه 97 شهرداری تهران به تصویب رسید؛ این در صورتی است  بررسی جزئیات بودجه 97 طی جلسات گذشته ادامه داشته و در جلسه آینده صحن علنی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ اما در این میان، انتقادات بسیاری نسبت به کاهش بودجه هوشمندسازی شد؛  در حالی که یکی از اهداف مدیریت شهری جدید تهران توسعه هوشمندسازی در حوزه شهری است؛ از این رو کاهش بودجه هوشمند سازی سوالات بسیاری را مطرح کرد؛ 
    بر این اساس مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در این خصوص گفت: بودجه ماموریت "توسعه مدیریت و هوشمند سازی " در بودجه کلان پیشنهادی شهرداری تهران برای سال 97 توسط شورای شهر تهران کاهش یافت . این جمله ای است که طی روزهای گذشته به کرات در رسانه ها بازتاب داشت. از این رو خواننده با خواندن این جمله ابتدا فکر می کند و متعجب می شود که چرا شورای شهر حکم به کاهش هوشمندسازی شهر داده است مگر نه آنکه هوشمند سازی باعث تسهیل کارها و فعالیت ها ، کاهش هزینه ها و نهایتا افزایش شفافیت و فواید متعدد دیگر برای شهروندان و شهر می شود . پس چرا شورای شهر در اقدامی عجیب حکم به چنین کاهشی داده است؟!
    وی در ادامه و در توضیح این اتفاق گفت: بودجه جامع ماموریت "توسعه مدیریت و هوشمند سازی " متشکل از موارد متعددی همچون اعتبارات حقوق و دستمزد،نگهداری ساختمان و تاسیسات ساختمان های شهرداری،پرداخت دیون و بودجه زیرساخت های شهر هوشمند و شهرداری الکترونیک است.
    فراهانی افزود: کاهش بودجه حوزه ماموریت توسعه مدیریت و هوشمند سازی صرفاٌ در بخش نگهداری ساختمانها و تاسیسات شهرداری و مزایای کارکنان شهرداری به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید و کاهش اعتبارات پیش بینی شده برای پرداخت دیون و توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات خط قرمز کمیته بودجه و نظارت بود که این نظر به تصویب کمیسیون برنامه و بودجه رسید و صحن شورا هم از این تصمیم حمایت کرد.
    این عضو شورای شهر تهران خاطر نشان شد: بر همین اساس اعتبارات برنامه های ایجاد و توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات،توسعه خدمات شهرداری الکترونیک و توسعه خدمات شهر الکترونیک (شهر هوشمند) از رقم 2,059,000,000.000 ریال در سال 1396 به رقم 2,403,000,000.000 ریال افزایش یافته است، یعنی افزایش 344,000,000.000 ریال اعتبار در این حوزه را شاهد بوده ایم.
    رئیس کمیته بودجه و نظارت در پایان گفت: لذا بودجه هوشمند سازی شهر علی رغم انقباضی بودن بودجه شهر افزایش یافته است و سخت گیری های متعدد مالی شهرداری نتوانست از افزایش بودجه هوشمند سازی در کنار افزایش خوب بودجه حوزه حمل و نقل و ترافیک توسط شورا جلوگیری نماید.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ بهمن ۹۶ ، ۲۲:۳۶