مجله خبری معماری - شهرسازی

رسانه تخصصی اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مجله خبری معماری - شهرسازی

رسانه تخصصی اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

از این پس این رسانه با نام "پایگاه خبری شهر نیوز" در آدرس http://shahrnewsiran.ir در دسترس می باشد.




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    ۲۵۰ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

     
    پرسش‌های ادراک، پدیدار‌شناسی معماری
     

    کتاب «پرسش‌های ادراک، پدیدار‌شناسی معماری» به ترجمه محمد امین شریفیان پژوهشگر دکتری معماری واحد علوم و تحقیقات و دکتر علی اکبری عضو هیأت علمی واحد یادگار امام موفق به دریافت رتبه ویژه دوسالانه کتاب معماری و شهرسازی شد.

     

    به گزارش خبرنگار آنا در مراسم اختتامیه در جایزه چهارمین دوره دوسالانه کتاب معماری و شهرسازی (یادبود زنده‌یاد دکتر منوچهر مزینی)، محمد امین شریفیان پژوهشگر دکتری معماری واحد علوم و تحقیقات و دکتر علی اکبری عضو هیأت علمی واحد یادگار امام خمینی (ره) به‌واسطه ترجمه کتاب با عنوان «پرسش‌های ادراک، پدیدار‌شناسی معماری» از میان نویسندگان و مترجمان کتب معماری و شهرسازی، موفق به کسب رتبه ویژه شدند.

    هدف از جایزه کتاب معماری و شهرسازی دکتر منوچهر مزینی که هر دوسال یک‌بار از سوی «انجمن مفاخر معماری ایران» برگزار می‌شود، ارتقای سطح کیفی تألیف و ترجمه کتاب‌های معماری و شهرسازی، تشویق و ترغیب پژوهشگران و نیز گسترش مخاطبان این نوع آثار در فرهنگ کشور است.

    آنچه که سه معمار-مؤلف، استیون هال، آلبرتو پرز-گومز و یوهانی پالاسما، در این کتاب مطرح کرده‌اند، پاسخی است به پرسش از انحای شناخت فضا، ادراک تام آن به کمک تجربۀ حسی، به‌یادآوری خاطرات در بستر فضا و سهم خیال و تخیل در بازآفرینی فضایی که کیفیت زندگی انسان را تعالی می‌بخشد.

    همچنین «فضای معماری: معنا به مثابه حضور و بازنمایی»، «معماریِ حواس هفت‌گانه»، «تجارب کهن‌الگویی معماری»، «حوزه‌های پدیداری»، «پدیدار‌شناسی و فضای مجازی»، «فضا، مکان، خاطره و تخیل» و «پدیدار‌شناسی خانه» عناوین فصول مختلف این کتاب را تشکیل می‌دهند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۲۳:۰۹
    محمدمهدی تندگویان

    نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نسبت به وضعیت بحرانی گودی 30 متری در خیابان بهشتی هشدار داد.

    محمدمهدی تندگویان در گفت‌وگوبا ایسنا، ضمن هشدار نسبت به وضعیت گود رها شده ای در  تقاطع خیابان قنبرنژاد و بهشتی گفت: این گود رها شده که دقیقا روبروی مصلی تهران قرار دارد، جزو زمین‌های مصلی تهران است که در اختیار متروی تهران برای فعالیت‌های عمرانی مرتبط قرار داده شده بود.

    وی اظهار کرد: بعد از آنکه مترو زمین را به متولی اصلی تحویل داده، زمین بدون هیچ گونه کاربری رها شده است؛ در حالی که گودی با ارتفاع 30 متر  و به مساحت 5000مترمربع در مرکز شهر مانده است و باید هرچه سریعتر اقدامی در این زمینه انجام شود چرا که این گود 30 متری "بدون سازه نگهبان" رها شده است.

    نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه دو خیابان اصلی و یک کوچه مسکونی در اطراف این گود قرار دارند و شرایط به گونه‌ای است که اگر حادثه‌ای رخ دهد شاهد فاجعه‌ای در این زمینه خواهیم بود، گفت: با اینکه شورا مصوبه کلی در خصوص تعیین و تکلیف گودهای پرخطر شهر تهران داشته است؛ اما مورد غفلت قرار گرفته است.

    وی فزود: واقعیت این است که درباره گودهای بلاتکلیف دو مشکل اساسی وجود دارد، یکی مربوط به کارگاه‌های فعال است که باید تعیین و تکلیف شوند و دیگری مربوط به گودهای بدون مالک و کارگاه رها شده‌اند که آنها نیز باید ساماندهی شوند، اما هیچ اقدام مثبتی صورت نمی گیرد. بنابراین باید برای گودهای پرخطر شهر تهران که بلاصاحب رها شده چاره‌ای اندیشید؛ چراکه این گودها فاجعه آفرین خواهند شد.

     

     

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۲۳:۰۸
     
    معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران معتقد است؛ ساماندهی لاله زار باید تدریجی و طی یک برنامه ریزی بلند مدت انجام شود.

    به گزارش خبرنگار مهر، آن قدر خاطره برجاگذاشته است که این مغازه ها که سال ها است اینجا جاش خوش کرده اند هنوز میهمان ناخوانده هستند و وصله ناجور. حالا گراند هتل انبار باشد و در سینماها و سالن های تئاتر بسته. اینجا خیابان هنرو فرهنگ است. این خیابان چرک و کثیف هنوز از نفس نیفتاده است و شاید برای همین باشد که هرازچند گاهی موضوع ساماندهی آن مطرح می شود.

    محمدرضا حسن بیگی روزنامه نگار و تهران پژوه درباره گذشته این خیابان و چرا به لاله زار معروف شد به خبرنگار مهر، می گوید: لاله‏ زار، معروف‏ترین خیابان تهران قدیم، که مردم طول آن‏ را ۸۰۰ گز تخمین می زدند، خیابانی بود جنوبی - شمالی که از میدان توپخانه در جنوب شروع می ‏شد و تا سه‏ راه لاله ‏زار (چهارراه استانبول بعدی) در شمال ادامه داشت. وجه تسمیه خیابان لاله‏ زار، آن بود که در سمت شرق آن، تا خیابان باغ‏ وحش  و سمت غرب آن تا خیابان علاءالدوله  باغی بود پُر دار و درخت که لاله ‏هایی خودرو در آن می ‏رویید و به ‏این دلیل باغ لاله‏ زار نامیده می ‏شد.

    در رابطه با ایجاد باغ لاله زار، روایت های گوناکونی وجود دارد. از جمله این که تا قبل از دوره فتحعلی شاه باغی به نام لاله‌زار در تهران وجود نداشت و فتحعلی شاه  که در دوره طولانی سلطنتش از اوقات فراغت زیادی برخوردار بود، به پایتخت سر و صورتی داد و به زیبایی آن افزود و نمونه اش باغ لاله‌زار بود که آن زمان خارج از حصار شهر و  در بخش شمالی آن قرار داشت و گاه خودش از ارگ به قصد تفرج خارج می شد و به باغ  مورد اشاره می آمد و سپس از آن جا به ییلاق های شمالی شهر می رفت.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۲۳:۰۶
     
    عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از اتمام بررسی پرونده تخلفات فروش امضای لوله کشی گاز در واحدهای مسکونی استان تهران از سوی وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

    به گزارش خبرنگار مهر، رامین کرمی با بیان اینکه شهرداری ها در هنگام صدور پروانه به واحدهای زیر ۱۵۰۰ متر، مهندس مکانیک نمی دهند گفت: این در حالی است که مبحث دو مقررات ملی ساختمان و وجود مهندس ناظر ذیصلاح در چهار رشته از جمله مکانیک و تأسیسات را در هر متراژی اجباری کرده است. نتیجه عدم حضور مهندسان مکانیک در نظارت بر ساخت و سازها، افت فشار آب در سطح کلان شهرها و هدررفت بالای انرژی و راندمان پائین ساختمان ها در این زمینه را شاهد هستیم.

    وی با بیان اینکه ۴۰ درصد مصرف انرژی کشور در بخش ساختمان است خاطرنشان کرد: خروجی دیگ های موتورخانه های ساختمان ها در بسیاری از موارد بالای ۲۰۰ درجه است که مصرف بالای انرژی و راندمان پائین موتورخانه ها را نشان می دهد. به همین دلیل طرح تغییر ۶۰۰ هزار موتورخانه از محل بیع متقابل مذکور در ماده ۱۲ قانون مصرف سوخت با همکاری سازمان بهینه سازی مصرف انرژی را در دست اجرا داریم تا به وضعیت راندمان شوفاژها و موتورخانه ها ساماندهی کنیم.

    کرمی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص مشکلات لوله کشی گاز ساختمان ها اظهار داشت: بخش مهندسی گاز و نظارت بر لوله کشی گاز واحدهای مسکونی در استان تهران از سال ۸۴ به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران واگذار شد که در ۱۱ سال گذشته، سوانح گازی کشور، ۵۰ درصد کاهش یافته است. این به معنی بهبود نقشه و لوله کشی گاز منازل از زمان آغاز نظارت نظام مهندسی بر لوله کشی گاز است به همین دلیل شرکت گاز استان تهران، بخش مهندسی خود را به سازمان نظام مهندسی استان تهران واگذار کرده و این سازمان دو هزار و ۷۰۰ مهندس به شرکت آب و فاضلاب استان تهران برای ارتقای شبکه آب و فاضلاب ساختمان ها واگذار کرده است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۲۳:۰۵

    ایرنا- رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: کمتر از یک درصد از آرای کمیسیون ماده صد که حکم تخریب دارند، اجرایی می شود.

     

    محمد سالاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به جلسه منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با اداره کل برنامه ریزی معاونت معماری وشهرسازی شهرداری تهران گفت: گزارش عملکرد این معاونت و برخی کمیسیون ها از جمله کمیسیون ماده 100 در این جلسه ارائه شد.
    وی بیان کرد: بر اساس گزارش های ارائه شده، میزان تخلفات ساختمانی شهر تهران زیاد است و می توان گفت کمتر پرونده ساختمانی در شهر تهران تخلف ندارد.
    سالاری با بیان اینکه به تعداد پروانه ساختمانی صادر شده در شهرداری تهران، شاهد تخلف ساختمانی هستیم؛ تاکید کرد: پرونده های تخلف ساختمانی به کمیسیون ماده 100 ارجاع می شود و شهرداری ها از آراء این کمیسیون به عنوان ابزاری برای کسب درآمد بیشتر از طریق تفاهم با مالکان استفاده می کنند.
    وی عوامل درون سازمانی و برون سازمانی را موجب افزایش تخلفات برشمرد و افزود: ساز و کار تصمیم گیری و اقدامات در حوزه شهرداری تهران و کمیسیون ها از جمله عوامل درون سازمانی تخلفات ساختمانی است.
    سالاری، مشکلات نظام مهندسی، عدم ارائه گزارش جامع، نبود مجری های ذی صلاح و نظارت نداشتن مهندسان ناظر را از دلایل برون سازمانی افزایش تخلفات ساختمانی برشمرد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۲۳:۰۳

    با توجه به دست‌آوردهای چشمگیر کارگروه تخصصی معماری راه در این دوره می‌بینیم که توجه به موضوعات فرهنگی و اجتماعی، اعم از محلی و ملی، و رعایت ویژگی‌های خاص معماری و زیست‌محیطی هر منطقه در احداث راه‌ها، علاوه بر افزودن بر جاذبه‌های راه، بر هویت‌مندی و اصالت آن‌ها نیز تأثیرگذار خواهد بود، به نحوی که با مروری بر تاریخچه راه‌های ارتباطی شهری و منطقه‌ای ایران‌زمین و تأکید بر ویژگی‌های نامبرده در برنامه‌ و طرح‌ریزی آنها در روزگاران پیشین، ضرورت توجه به معماری راه‌ها و مسیرهای مواصلاتی بین شهری و منطقه‌ای را در عصر کنونی، به وضوح برای ما روشن می‌سازد.

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مکانیزه شدن زندگی امروزین بشر، توسعه شهری شتابان و گسترش حوزه‌های ساخت‌ و ساز، نیاز به احداث زیرساخت‌های عظیم حمل و نقل شهری و فراهم‌آوردن دسترسی مناسب برای شهروندان را بیش از پیش مبرم می‌سازد. راه‌های اتصال‌دهنده درون-برون شهری، اعم از آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها، که زبان مقیاس جدید کلان‌شهرها به‌شمار می‌آیند، نقشی حیاتی در جابه‌جایی شهروندان، ارتقای کیفیت و کمیت مسافرت‌های شهری داشته و شکل‌گیری کانون‌های زیستی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند. 

    آزادراه تهران شمال

    در کشورمان، عمر کوتاه، تجربه در احداث راه‌های نوین برون‌شهری و مدیریت اجرایی نه چندان مناسب، نگرش‌های تک‌بعدی و صرفاً ترافیکی و فنی در برنامه‌ریزی و طراحی راه‌ها، عدم توجه به مسائل زیبایی‌شناختی و ایمنی راه، عدم توجه به تعبیه و تمهید تسهیلات و امکانات لازم در کناره راه‌ها، مسائل و مشکلات عدیده‌ای از جمله افزایش تصادفات جاده‌ای را موجب شده‌است.

    این درحالی‌ است که پرداختن به موضوعاتی چون زیبایی‌شناختی، عملکرد، کارایی مناسب و ایمنی راه، به موازات کیفیات فنی آن، که همگی در مبحث معماری راه موضوعیت می‌یابند، می‌تواند در تعدیل و برون‌رفت از مصائب کنونی راهگشا باشد.

    پر واضح است که توجه به موضوعات فرهنگی و اجتماعی، اعم از محلی و ملی، و رعایت ویژگی‌های خاص معماری و زیست‌محیطی هر منطقه در احداث راه‌ها، علاوه بر افزودن بر جاذبه‌های راه، بر هویت‌مندی و اصالت آن‌ها نیز تأثیرگذار خواهد بود. مروری بر تاریخچه راه‌های ارتباطی شهری و منطقه‌ای ایران‌زمین، به عنوان میراثی ارزنده، و تأکید بر ویژگی‌های نامبرده در برنامه‌ و طرح‌ریزی آنها در روزگاران پیشین، ضرورت توجه به معماری راه‌ها و مسیرهای مواصلاتی بین شهری و منطقه‌ای را در عصر کنونی، به وضوح روشن می‌سازد.

    از سویی دیگر با توجه به ابعاد مختلف مؤثر بر ایجاد تا مدیریت بهره‌برداری از راه‌های برون‌شهری ایران، برای نخستین بار در کشور، حدود سه سال پیش، طی مراسم افتتاحیه آزادراه قم- گرمسار به‌عنوان قطعه‌ای از پروژه آزادراهی حرم تا حرم، توسط مقام عالی وزارت، جناب آقای دکتر آخوندی، به طور جدی مطرح شد. به زعم ایشان، توجه به این ابعاد، ضامن ارتقای کیفیت مسیرها و رضایت استفاده‌کنندگان آن‌ها خواهد بود، ضمن اینکه ایمنی سفرها و کاهش تصادفات جاده‌ای را نیز به همراه خواهد داشت.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۶ ، ۱۰:۰۱

    تصویب برنامه کاهش خطرپذیری فروریزش در شهر تهران در هیات‌دولت، تشکیل سی و دومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری، پیشنهاد ورود طرح بازآفرینی‌شهری در نظام برنامه‌ریزی ایران از سوی آخوندی، اعلام برنامه زمان‌بندی تحویل واحدهای مسکن مهر چهار فاز در شهر جدید پردیس، جزئیات مصوبه پنج بندی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران درباره باغ موزه جواهرات ملی و خزائن بانک مرکزی و ثبت جهانی یزد از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفته گذشته مسکن و شهرسازی با اخبار فراوانی همراه بود. تشکیل جلسه هیات دولت و موافقت با اجرای برنامه کاهش خطرپذیری فروریزش در شهر تهران و تکلیف دولت به وزارت راه و شهرسازی برای بازسازی واحدهای مسکونی حادثه دیده، ثبت جهانی یزد، تشریح تفاوت‌های شناسنامه فنی و ملی و شناسنامه ساختمان و ضرورت اصلاح عنوان شناسنامه فنی در قانون پیش فروش ساختمان، مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در رابطه با باغ موزه جواهرات ملی و خزائن بانک‌مرکزی و تکلیف شهرداری تهران برای انتقال و جانمایی پایانه اتوبوس پیرامون ایستگاه مترو حقانی و تاکید بر ممنوعیت استقرار بخش‌های اداری بانک در محل باغ موزه جواهرات ملی و موزه خزائن، ‌ سخنرانی وزیر راه و شهرسازی در ستاد بازافرینی شهری استان آذربایجان غربی و پیشنهاد ورود طرح بازافرینی شهری در نظام برنامه ریزی ایران، تشکیل سی و دومین نشست ستاد ملی بازافرینی شهری با حضور وزیر راه و شهرسازی بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

    گزارش آخر هفته

    همچنین، اعلام برنامه زمان بندی تحویل واحدهای مسکن مهر فازهای ۵، ۸، ۹ و ۱۱ شهر جدید پردیس، سفر حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن به خراسان جنوبی و بازدید از پروژه در حال آماده سازی زمین های ۴۵۰ هکتاری زعفرانیه بیرجند، تشکیل نشست جمع بندی نشست های دفتر چهاردهم با حضور محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، اعلام تکمیل سایت مسکن مهر کشور تا پایان سال جاری از سوی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر، تشریح راهکارهای کوتاه‌مدت و میان مدت دولت برای تامین مسکن اقشار کم درآمد و میان‌درآمد بخش دیگری از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

     

     

     

    تکلیف دولت به وزارت راه و شهرسازی برای بازسازی واحدهای مسکونی حادثه‌دیده

    هیات وزیران در هفته گذشته به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی رئیس جمهوری تشکیل جلسه داد و در آن جلسه، برنامه کاهش خطرپذیری فروریزش زمین، موافقت دولت با تدوام اجرای برخی از پروژه‌های مشمول ارزیابی اثرات زیست‌محیطی، حمایت دولت از خانوارهایی که در اثر مخاطرات طبیعی سرپرست خود را از دست می دهند، موافقت دولت با واردات خودروهای آتش نشانی با قدمت حداکثر پنج سال به تصویب رسید. 

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۶ ، ۰۹:۵۸
    خبرگزاری ایسنا: "شهر تاریخی یزد" در حالی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید که پیش از این ۲۱ اثر فرهنگی و طبیعی از ایران در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده بودند.
     
     فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران شامل ۲۱ مکان است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. درخشان‌ترین سال برای ثبت آثار ارزشمند ایرانی در یونسکو به سال ۱۹۷۹ بازمی‌گردد که سه اثر چغازنبیل، میدان امام اصفهان و تخت جمشید ازسوی یونسکو مورد توجه ویژه قرار گرفتند.

    در ذیل نگاهی به ۲۱ اثر ارزشمند ایران که پیشتر در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده‌اند می‌اندازیم:

    ۱- چغازنبیل
     
     گوهرهای ایرانی در فهرست یونسکو

    استان خوزستان

    تاریخ ثبت: ۱۹۷۹ - شماره ثبت: ۱۱۳

    چغازنبیل نیایشگاهی باستانی‌ است که در زمان عیلامی‌ها و در حدود ۱۲۵۰ پیش از میلاد ساخته شده‌است. چغازنبیل بخش به‌ جامانده از شهر "دوراونتش" است.
    ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۶ ، ۲۲:۴۳
    هفته نامه چلچراغ - مریم عربی: شهری زیبا در دل منطقه کوهستانی کوچابامبای بولیوی که در میان تپه‌های مه‌آلود و طبیعتی بکر آرام گرفته. در ظاهر شبیه به باقی شهرهای کوچک منطقه است. سخت می‌توان این اجتماع حاشیه‌نشین را از سایر شهرهای کارگرنشین منطقه تشخیص داد؛ سکونتگاهی با خانه‌های آجری کوچک و تک‌اتاقه و ساختمان‌هایی که طبقه کارگر بولیوی را در خود جای داده است.
     
    اما این شهر دورافتاده برخلاف ظاهر عادی‌اش با سایر شهرها یک تفاوت آشکار دارد؛ این شهر فقط توسط زنان اداره می‌شود؛ زنانی دل‌مرده و خسته از جامعه‌ای بی‌رحم و زن‌ستیز که می‌خواهند زمام امور زندگی‌شان را خودشان به دست بگیرند و یک بار برای همیشه از زیر سایه سنگین سرنوشت محتومشان فرار کنند.
     
    در شهر خبری نیست، هست!

    همیشه پای یک زن در میان است

    از سال 1999 چند فعال اجتماعی بولیویایی تصمیم گرفتند زیر سایه توانمندی‌های مدیریتی زنان، منطقه امنی را به نام ماریا آکسیلیادورا برای زندگی خانواده‌ها ایجاد کنند که در آن برخلاف سایر شهرهای بولیوی، خبری از خشونت‌های خانگی نیست. خانواده‌هایی که دوست دارند در این شهر کوچک زندگی کنند، باید قوانین خاص آن را بپذیرند. این شهر دو قانون مهم دارد؛ اول این‌که خرید و فروش مشروبات الکلی در آن ممنوع است و دوم این‌که خشونت‌های خانگی و جنسیتی در این شهر جایی ندارد.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۶ ، ۲۲:۴۰
    مجله مهرگان نو: محله نازی آباد؛ محله شناخته شده ای است؛ هم خاستگاه چهره های سرشناس سیاسی همچون سعید حجاریان و عباس عبدی است و هم خاستگاه چهره های ورزشی و هنری مانند اکبر عبدی، حمید استیلی، و امیر قلعه نویی و هم چهره های هیاتی هم چون حاج منصور ارضی، سعید حدادیان و برادران طاهری.

    جوانان این محله نقش ویژه ای هم در دوران انقلاب اسلامی و مبارزه با حکومت پهلوی داشتند وهم پس از پیروزی انقلاب در جایگاه های مختلف سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی برای استواری و پایداری پایه های نظام تلاش کردند.

    این محله در جنوب تهران [ناحیه 2 منطقه 16 شهرداری] قرار دارد که از شمال با جوادیه، از غرب با خانی آباد، از شرق با خزانه و علی آباد شمالی و از جنوب با یاخچی آباد و شهر ری همسایه است و بزرگراه بعثت، بزرگراه تندگویان، خیابان شهید خالقی پور و خیابان شهید رجایی آن را در بر گرفته اند. علی اصغر صباغ پور، جامعه شناس و استاد دانشگاه که بزرگ شده نازی آباد است و پیشینه فعالیت سیاسی در دوران پیش از انقلاب دارد، می گوید: «نازی آباد شمالی ترین محله در جنوبی ترین منطقه شهر تهران است که سطح زندگی مردم آن، میان طبقه متوسط و طبقه فقیر جامعه بود.»
     
     نازی آباد؛ خاستگاه چهره های سیاسی، ورزشی و هنری
     

    ساخت محله نازی آباد، در سال 1320 به دستور محمد مصدق، نخست وزیر وقت پایه گذاری شد. زمین های نازی آباد به بانک ساختمانی که تازه کار بود، سپرده شد تا با هدف جلوگیری از سوءاستفاده زمین بازان، به قیمت ارزان به مردم نیازمند واگذار شود. زمین ها به قطعات 200 تا 600 متری تقسیم شد و به قیمت متری 30 ریال (متری 10 ریال پیش قسط و مانده آن در اقساط دو تا سه ساله) به درخواست کنندگان واگذار شد.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۶ ، ۲۲:۳۹